5 saker som förvånade mig med graviditet, förlossning och puerperium

Man har ju hört en hel del om hur det är att vara gravid. Ni vet: humrsvängningar, illamående, cravings... Och jag tyckte att jag läste på en hel del inför förlossningen.  Jag är dessutom utbildad läkare och har kommit i kontakt med många havande, födande och nyförlösta kvinnor inom yrket. Trots det fanns det vissa saker som förvånade mig.

Självklart är allas upplevelser olika. Men jag tycker ändå att det är konstigt att jag inte hörde mer om det här innan.

förlossning, graviditet, mamma, förälder, föda barn


1. Törst
Jag var så otroligt törstig efter förlossningen! Det var som att det inte räckte hur mycket vatten jag än drack. De första veckorna hade jag vattenglas utplacerade överallt i lägenheten och vaknade flera gånger per natt för att dricka (utöver alla andra gånger jag vaknade och passade på att ta en klunk). Och Jimmy kommer nog aldrig låta mig glömma att jag, när vi precis packat ihop allting och skulle lämna BB, bara skulle ta en sista slurk vatten och råkade ta glaset som blommorna stått i - urk!

2. Amningscravings
Medan mina graviditetscravings inskränkte sig till en enstaka fiskpinnar-och-potatismos-incident upplevde jag mycket mer påtagliga amningscravings. Först några veckor melon. Alla sorters melon, till allt, hela tiden. Sedan några veckor chokladmjölk. Oboy, pucko, varm choklad. Sedan några veckor kanelbullar. Sedan gick det över, lika plötsligt som det kom.

3. Drömar
Jag har vanligtvis ganska livliga och färgstarka drömmar. Och de varierar vanligtvis i karaktär med min menscykel, så det kanske inte var så konstigt att de förändrades under graviditeten också, men jag har inte hört någon annan uppleva det. Under hela graviditeten var mina drömar tråkiga, förutsägbara och innehållslösa. Två veckor efter förlossningen var de som vanligt igen!

4. Hår
Jag har ju hört att man tappar hår när man ammar. Men så MYCKET?! Mitt hår har aldrig varit så tunnt som det är nu. Och det är inte heller det enda med mitt hår som har förändrats. Det har blivit mycket fetare - det ser likadant ut nu en dag efter att jag tvättat det som det tidigare gjorde tre dagar efter att jag tvättat det. Å andra sidan har det också blivit lenare och slätare så jag slipper numera stå och reda ut tovor.

5. Ångestdämpning
Det här är kanske den konstigaste grejen av allt. Mot slutet av graviditeten kände jag mig bokstavligt talat som om jag tagit Atarax - alla mina tankar "flöt trögt" och jag oroade mig inte för något, vare sig onöiga grublerier eller sådant jag kanske faktiskt borde ha bekymrat mig lite mer över. Det är med all säkerhet något som evolutionen noggrant sett till att ta fram, med tanke på hur outhärdligt ångestframkallande det annars skulle vara att ha en levande (sparkande, stökande, bökande) varelse i sitt innre som tar upp så mycket plats att man knappt kan andas.

förlossning, graviditet, mamma, förälder, föda barn


Jag tycker verkligen att det är fascinerande att kroppen kan ställa om sig så mycket - och sedan gå tillbaka igen. Alla delar av kroppen påverkas, mycket mer än vad man kanske tänker på. Och alla graviditeter är olika. Vad var det konstigaste med din graviditet, förlossning eller puerperium?

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

I min BB-väska

Utomhusaktiviteter i issoleringstider

Träna tillsammans