I min BB-väska

Jag packade min BB-väska flera veckor i förväg - vilket inte alls är så onödigt som det låter eftersom man aldrig vet när barnet kommer. Dina behov kan så klart skilja sig från mina, men förhoppningsvis kan du få lite tips utifrån vad jag hade och vad jag saknade i min BB-väska.

packa, BB, väska, förlossning

Vad jag hade med mig och använde:

- ID
De kräver legitimation vid inskrivningen på förlossningen. Håller man på att föda får man nog hjälp ändå, men allt blir mycket lättare om man har ID-kort med sig.

- Mobiltelefon
Idag finns "allt" i våra telefoner, så vem vill vra utan den? Och man måste ju kunna ringa och berätta för sina nära och kära om den glada nyheten!

- Mobilladdare
Man har ingen nytta av en telefon med urladdat batteri...

- Pengar
Helst både kontanter och kontokort, man vet alldrig vad man stöter på för parkeringsautomater, förvaringsskåp eller andra pengakrävande maskiner.

- Babykläder
Jag hade med mig babykläder i flera olika storlekar (44, 50 och 56) eftersom man ju aldrig riktigt vet hur stort barnet kommer att vara när det föds. Nästan alla barn är runt 50 cm (och det var Ronja också) så egentligen räcker det med den storleken. Bra att ha är pyamas, body, mössa och strumpor. Det viktiga är att man både kan klä barnet varmt (om det är kallt ute när man ska åka hem) och lite svalare (när man är inomhus) och att man har flera uppsättningar då kläderna lätt blir våta/smutsiga.
- Babyfilt
Ett tips (som jag aldrig kom mig för med att göra) är att sova med babyfilten en natt så att den luktar mamma och gör barnet tryggare.

- Kläder till mamman
Jag hade med mig mjukisbyxor, mjukiströja, ett par uppsättningar trosor och strumpor, mjuk BH och amnings-BH (bra att ha både och eftersom en riktig amnings-BH sitter bättre, men en mjuk BH kan vara skön om amnings-BHn klämmer - det är ju av naturliga skäl omöjligt att vara säker på vilken storlek man ska ha eftersom brösten växer efter förlossningen), tjocktröja och jacka.

- Kläder till pappan
Äve för honom är det skönt med ett ombyte rena kläder.

- Amningskupor
För att få lite mindre mjölk överallt.

- Bindor
Finns att få på sjukhuset, men oftast bara i en gigantisk modell, vilket är bra att ha i början men det kan vara skönt att ha bindor i en storlek man är lite mer van vid när man åker hem.

- Tandborste, tandkräm, tandtråd, munskölj
God munhygien är jätteviktigt för att jag ska känna mig fräch.

- Hårborste och hårsnoddar
Både under förlossningen och efteråt blir det en hel del kladd med olika kroppsvätskor... Skönt att i alla fall ha håret ur vägen!

- Schampo, balsam och duschtvål
När man väl orkar stå på benen igen är det väldigt sköbt att ta en dusch.

- Hudkräm
Jag vet inte om det är förlossningen i sig eller om det är något med sjukhusluften, men jag fick jättetorr hud de första dagarna och jag verkar vara långt ifrån ensam om den upplevelsen.

- Tofflor
Sjukhusgolv är tvärt emot vad man kanske kunde tro väldigt smutsiga. Använd inneskor eller tofflor så slipper du dra upp smuts i sängen.

- Godis, snacks och dricka
För att få lite energi och uppmuntran under en långdragen förlossning eller för att fira efteråt.

- Kamera
Inte nödvändigt eftersom man kan fotografera med mobilen, men kul att ha med så att man kan ta ännu bättre bilder. Se till att ha laddat batteri och minneskort även till den.

- Gosedjur
Ett nyfött barn har ingen egentlig glädje av ett gosedjur - men det är ju gulligt!

Vad jag hade med mig i onödan:

- Blöjor, våtsernetter, barnolja med mera
Allt sådant fick man på sjukhuset. Vi fick dessutom extra provförpackningar av det mesta med oss hem.

Vad jag ångrade att jag inte hade med mig:

- Egna värktabletter
Är man på ett sjukhus så får man så klart smärtstillande om amn behöver. Men tar man med sina egna slipper man fråga efter det hela tiden och kan dessutom ha den distribueringsform man föredrar (jag är lite fjompig när det kommer till att svälja tabletter och tycker mycket bättre om brus eller munsönderfallande)

- Ännu mer godis
Det tar på krafterna att föda barn. Det kan aldrig bli för mycket godis.

- Vattenflaska
Man får så klart hur mycket vatten man vill att dricka ur dricksglas, men det kan vara lättare att dricka ur en flaska, och svårare att välta ut...

Jimmy gjorde faktiskt en sväng hem dagen efter förlossningne eftersom han av någon löjlig anledning inte fick använda duschen på BB-avdelningen (den var endast för mammorna...) och då passade han på att hämta just detta.

packa, BB, väska, förlossning

Hoppas detta kan underlätta för någon! Jag har också gjort en packlista för nästa gång.

Packlista, packa, väska, BB, förlossning, lista


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Utomhusaktiviteter i issoleringstider

Träna tillsammans