I min mammaväska - Nyfödd

När jag kom hem från BB (inte riktigt med en gång, men nästan) packade jag om min BB-väska till en mamma-väska. Den kan jag enkelt och smidigt ta med mig när jag ska någonstans med Ronja utan att varje gång behöva fundera över vad jag behöver ta med.

Det här är vad väskan innehöll i början, när hon var nyfödd. Sedan dess har innehållet förändrats lite, framför allt har jag tagit bort sådant som jag inte längre behöver. En uppdatering med vad väskan innehåller idag kommer snart!

mammaväska, mamma, bebis, barn, nyfödd


- Blöjor
Alltid fler än man tror kommer att gå åt!

- Våtservetter, torrservetter, zinksalva
För att byta blöja...

- Plastat tygunderlägg och handduk
Funkar som skötbord på alla underlag: hårt golv, fuktig gräsmatta, i knät i bilen, någons finsoffa - kanske inte direkt efter den fuktiga gräsmattan bara ;)

- Mobilladdare
Behöver jag ringa någonstans vill jag kunna göra det. Om du som jag har en mobiltelefon med en tendens att ladda ur sig själv utan förvarning är laddare ett måste.

- Extrakläder
Body, byxor, pyamas, strumpor, mössa.

- Extra filt
Filtar har ju precis som kläder en tendens att bli smutsiga...

- Små handdukar
Bra att ha till allt!

- Napp
Hon har inte velat ha napp mer än några enstaka gånger, men man behöver ju ha den med sig om man ska kunna försöka...

- Tjocktröja till mig
Jag får jättelätt ont i brösten om jag blir kall. Kan dessutom fungera som ytterligare en extra filt till Ronja.

- Dricka och något ätbart till mig
Man måste vara på topp för att kunna vara en bra mamma och man kan inte vara på topp om man är törstig eller hungrig. Välj sådant som ger energi när man behöver det och håller sig länge i väskan när man inte behöver det. För mig är det oftast en loka cruch/witamin well och en swebar.

- Ammningskupor
Om de jag har blir fyllda och läcker igenom...

- Ammningskompresser, lanolinsalva och amningsnapp
Om bröstvårtorna börjar göra ont/få sår måste man behandla det med än gång, annars tar det mycket längre tid innan det går över.

- Bindor, tandtråd och hårsnoddar
För att precis som Ronja behöver byta blöja så behöver jag också en tuch-up då och då.

- BVC-boken
Den åker med av två anledningar, dels för att jag inte ska glömma den när vi ska till BVC och dels för att där finns hennes tillväxtkurva, vilka vaccinationer hon har fått och annat som kan vara viktigt för vårdpersonalen att veta om hon blir akut sjuk.

mammaväska, mamma, bebis, barn, nyfödd

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

I min BB-väska

Utomhusaktiviteter i issoleringstider

Träna tillsammans