I min mammaväska - 3 månader

Jag har en väska som jag "alltid" har med mig när jag går någonstans med Ronja. I den har jag det jag behöver för att vara mamma åt henne. Jag försöker dessutom se till att packa om den så fort vi kommer hem igen, på så sätt vet jag att allt finns där och kan bara ta väskan och gå när vi ska iväg nästa gång.

Nu är Ronja 3 månader och väskans innehåll har ändrats lite sedan hon var nyfödd. Det här är vad väskan innehåller idag. När det blir några större förändringar kommer jag att uppdatera listan igen.

mammaväska, mamma, bebis, barn, skötväska


- Blöjor
Alltid fler än man tror kommer att gå åt!

- Våtservetter, torrservetter, zinksalva
För att kunna byta blöja.

- Plastat tygunderlägg och handduk
Funkar som skötbord på alla underlag. Också bra om hon bara ska ligga och sprattla en stund någonstans.

- Mobilladdare
För att vara den bästa mamman man kan vara behöver man vara förberedd. Om man hamnar i en situation då man behöver ringa efter förstärkning (har inte hänt än - peppar, peppar) så gäller det att ha en laddad mobiltelefon.

- Extrakläder
Långärmad body, kortärmad body, byxor, pyamas, strumpor, mössa, haklapp.

- Små handdukar
Bra att ha till allt!

- Nappflaska med vatten till Ronja
Bra att ha om man "fastnar" på någon varm spårvagn eller liknande. (BVC rekomenderar inte att man ger vatten till ammande barn utan endast bröstmjölk - men en liten slurk då och då när det är varmt tycker jag är ok).

- Vattenflaska till mig
Jag behöver också vatten om det är varmt. Dessutom går jag och skjuter den tunga barnvagnen alternativt bär på Ronja och blir extra varm.

- BVC-boken
Den åker med av två anledningar, dels för att jag inte ska glömma den när vi ska till BVC och dels för att där finns hennes tillväxtkurva, vilka vaccinationer hon har fått och annat som kan vara viktigt för vårdpersonalen att veta om hon blir akut sjuk.

- Bärsjal
Ibland vägrar hon helt enkelt ligga i vagnen. Fungerar dessutom också som extra filt, solskydd etc.

- Leksak
Någon leksak som fångar hennes intresse om hon är uttråkad är bra att ha, särskilt eftersom tillfällena då hon blir uttråkad av någon anledning verkar sammanfalla med när min fantasi är i botten.

mammaväska, mamma, bebis, barn


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

I min BB-väska

Utomhusaktiviteter i issoleringstider

Träna tillsammans