Hur tidigt kan man hjälpa till?

I kväll är Jimmy och lyssnar på The Offspring på Liseberg. Jag och Ronja har passat på att storstäda inför vår minisemester, med betoning på mini. Vi åker imorgon och kommer hem igen på lördag kväll. Men jag tycker att det förstärker semmesterkännslan om man lägger tid på att förbereda sig och om man vet att ett rent hem väntar när man kommer tillbaka.




Kan en ettåring verkligen hjälpa till att städa? Nej, egentligen inte. Men precis som allt annat gillar hon att härma det vi gör. Hon är inte nöjd fören hon får äta allt som vi äter. Hon vet hur man använder nycklar, hårborste och mobiltelefon... eller i alla fall hur man ser ut som om man gör det. Hon vill alltid vara med och vill alltid hålla på med samma saker som man själv. Det gäller även städning.

Så självklart får hon vara med när det går! För det första är det ju så otroligt gulligt. För det andra är det roligare för både henne och oss om hon får vara med och göra det vi gör än att man ska behöva distrahera henne med andra sker, även om det många gånger hade kunnat gå lättare och sabbare på det sättet. För det tredje hoppas jag att om jag börjar en vana tidigt där hon får vara med och göra saker som att laga mat, plocka undan och hålla ordning så är det lättare att få henne att hjälpa till senare, när hon faktiskt kan vara till nytta på riktigt.



Saker Ronja kan hjälpa till med

Dammsuga
När jag dammsuger kan hon kan "hjälpa till" att hålla i dammsugarmunstycket. Eller slangen. Eller ibland sladden... Eller i alla fall klättra på dammsugaren.

Torka av
När jag torkar får hon ofta en egen disktrasa/städtrasa som hon kan torka lite där hon vill med. Eftersom jag ser till att den är ren och inte har använts till riktig städning så gör det inget om hon tuggar lite på den. Eller hittar på något helt annat med den...

Diska
Ronja älskar att plaska med vatten. Att diska är då som väntat en höjdare, men tyvärr är det svårt att få till medan jag själv diskar. Ofta får hon plaska en stund i en rengjord diskho efter att jag är färdig. Eller så får hon en balja med LITE vatten i på golvet. Märk väl att även lite vatten blir mycket vatten på golvet. Lämpliga leksaker är till exempel måttsats, iskubsform, visp och tratt.

Plocka undan
Ronja tycker det är väldigt kul att stoppa in saker i lådor eller liknande. Tyvärr tycker hon att det är minst lika roligt att plocka UR saker ur lådor. Som tur är är jag snabbare och om vi sätter oss och plocka så slutar det oftast med att i alla fall det mesta är på sin plats.

Plocka ur diskmaskinen
Att leka med disken i diskmaskinen är något av det roligaste Ronja vet i fråga om städrelaterade aktiviteter. Jag brukar skynda mig att flytta på alla vassa och ömtåliga saker på nedre hyllan och sedan låta Ronja leka med några smörknivar, skedar och plastburkar eller motsvarande som står kvar medan jag plockar in resten. Om det finns några droppar vatten kvar på insidan av luckan är det extra roligt. Något som är jätteviktigt när det kommer till att leka i diskmaskinen är att verkligen kolla så att det inte finns någon diskmedelsrest kvar i luckan. Maskindiskmedel är giftigt även i små mängder.

Tvätta
Att sortera både smutsig och ren tvätt faller under kategorin plocka undan, det går om man är snabbare än henne, vilket inte brukar vara så svårt. Att sitta och titta på snurrande tvättmaskiner är också bra underhållning, i alla fall tillräckligt länge för att man ska hinna hänga upp en omgång lakan på tork.

Saker Ronja INTE kan hjälpa till med

Städa badrummet
Jag gillar inte att hon håller på med smutsiga saker och särskilt i badrummet är det äckligt. Dessutom använder jag en del kemikalier som jag inte vill att hon ska vara i närheten av.

Plocka i diskmaskinen
Även om hon väldigt gärna vill så får hon inte vara med och fylla diskmaskinen med smutsig disk. Dels för att det är smutsigt och kladdigt och dels för att det ofta står vassa eller ömtåliga saker där.

Vattna blommor
Ronja tycker av någon anledning (kanske för att det är strängt förbjudet) att det är jättekul att rycka av blad från krukväxterna. Att vattna blommorna ger därför bara en frustrerad och missnöjd Ronja.





Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

I min BB-väska

Utomhusaktiviteter i issoleringstider

Träna tillsammans