I min mammaväska - 1 år

Det blir en hel del saker som man behöver ha med sig när man ska iväg längre än ut till sandlådan med en ettåring. Nu för tiden är det ju oftast Jimmy som är ute med Ronja, så detta är väl snarare en "pappaväska", men ibland är det fortfarande min tur. Som i kväll när Jimmy skulle iväg på segling med scouterna och jag och Ronja passade på att dela på en glass och ta en promenad i stan. Mysigt!

Om du är intresserad av hur sakerna jag känner behov av att ha med har förändrats - för det är ganska stora skillnader - så kolla in tidigare inlägg här:



- Blöjor
Alltid fler än man tror kommer att gå åt!

- Våtservetter, zinksalva, plastat tygunderlägg och handduk
För att kunna byta blöja var man än är.

- Extrakläder
Body, byxor, tröja, tjocktröja, pyamas, strumpor, haklapp.

- Skor
Ronja går inte än, men skor är bra att ha när on ska krypa på hårda underlag. Jag får ont när jag ser henne krypa utan skor och släpa fotryggarna mot asfalt, grus eller sten.

- Solhatt
Ett måste i det här vädret!

- Hårsnoddar och hårspännen
Så att hon slipper ha hår i ögonen.

- Nappflaska med vatten till Ronja
Också ett måste i det här vädret! Jag tycker det är obehagligt att vara törstig och inte ha något vatten. Vad tycker då inte hon?

- Mat
Vällingpulver, grötpulver (fruktgröt så behövs ingen sylt till), en portion barnmat och en portion efterrätt.

- Matsaker
Skål, sked, mugg, haklapp, nappflaska. För att kunna äta maten.

- Godis eller snacks
För att hålla henne tyst vid särskillt viktiga möten eller liknande. Eller för att ge henne något gott när man är på det humöret.

- Napp
Den ultimata trösten och humörhöjaren. Framför allt på kvällen när hon är trött.

- Tandborste och tandkräm
Om vi blir borta så länge att det är dags för henne att sova innan vi är tillbaka, vilket händer aldeles för ofta...

- BVC-boken
Den åker med av två anledningar, dels för att jag inte ska glömma den när vi ska till BVC och dels för att där finns hennes tillväxtkurva, vilka vaccinationer hon har fått och annat som kan vara viktigt för vårdpersonalen att veta om hon blir akut sjuk.

- Leksaker
Ibland tröttnar jag på att underhålla Ronja och nästan alltid tröttnar hon på att åka vagn eller sitta och se sig omkring efter en stund. Någon eller ett par leksaker som hon kan roa sig med är jättebra att ha.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

I min BB-väska

Utomhusaktiviteter i issoleringstider

Träna tillsammans