Flyga med barn

Nyss hemkommen från en härlig minisemester hos svägerska och svåger i Cambridge tänkte jag dela med mig av tips inför att flyga med barn. Jag har alltså flugit flygplan både dit och hem med en (snart) ettåring. Detta trots att det var något jag sa att jag aldrig skulle göra, se inlägget Semestra med spädbarn från förra sommaren.

Jag har verkligen tvekat, men nu är jag jätteglad att jag lät mig övertalas. Det har gått så otroligt bra! Ronja skötte sig exemplariskt och har uppenbarligen inte ärvt mina känsliga öron.

Flyga, resa, semester, barn, mamma, pappa, förälder, tips, råd


Planering


1. Våga prova!
Mitt första tips är det jag själv hade svårast för. Jag tycker fortfarande att det är obehagligt att flyga och tyckte det ännu mer som barn. Men även om man för barnets skull inte behöver åka till någon exotisk semesterort så ska man inte inskrnka sina egna möjligheter att besöka de platser eller personer man vill i onödan. Och hur vet man vad som är i onödan innan man har provat?

Första gången man flyger med barn kan det vara värt att lägga in en extra dag för återhämtning i planeringen och vara beredd på att allt som kan gå fel gör det. Om det sedan går så bra som det gjorde för oss är det en bonus. Eftersom barn utvecklas och förändras så snabbt är en lyckad flygresa tyvärr ingen garanti för att det går lika bra nästa gång. Men jag kommer definitivt våga prova igen!

2. Ju fler desto roligare
Jag och Jimmy har turen att ha varandra. Den här gången reste vi dessutom tillsammans med en vän. Utöver det trevliga med att ha sällskap är det också skönt med ett par extra händer. Någon som kan hålla ett öga på barnet medan man går på toaletten. Någon som kan hjälpa till att bära extra väskor. Någon som kan hjälpa en att kolla vilken gate man ska till när barnet tar all uppmärksamhet.

3. Pricka in sovdags
Ronja sov en stor del av flygresan båda gångerna, vilket var en stor fördel dels eftersom man inte behöver tänka på att hålla henne sysselsat och dels eftersom hon då inte stör medpassagerare. Barn har annars en tendens att låta mycket oavsett om de är ledsna eller glada. Vi reste sent på kvällen och tidigt på morgonen, vilket gjorde att hon var trött "från början". Kanske hade det gått att få henne att somna ändå, men jag tror att tidpunkten hjälpte.

4. Läs på flygreglerna
Vad som gäller avseende pris, hur mycket packning man får ta med sig, hur barnet ska sitta, om man får ta med barnvagn fram till flyget eller behöver checka in den i förväg etc. skiljer sig ganska mycket mellan olika flygbolag. Kolla upp i förväg vad som gäller. Både för att kunna välja det som passar och för att kunna planera utefter vilket situation ni kommer att befinna er i.

Vi checkade in barnvagnen innan säkerhetskontrollen, vilket inte var något problem eftersom det fanns barnvagnar (bagagevagnar med sittplats för ett barn) att låna på andra sidan. Beroende på hur lång tid man behöver vänta tror jag inte att det är några större svårigheter att klara sig utan barnvagn helt heller.

Vi flög med Ronja i knät, vilket också fungerade aldeles utmärkt. Hon gillade inte säkerhetsbältet, men det gör hon inte i bilbarnstolen heller. Ska man resa med bilbarnstol så får man också se till att modellen är godkänd av flygbolaget.

Packning


5. Ha koll på var allt är
Det blir ofta mycket ompackande, särskillt på hemresan, då man vill ha sina saker uppdelade på ett sätt på en dagsutflykt, ett annat på resan till flygplatsen och sedan måste tänka om igen inför incheckningen.

Att ha koll på var allting är kanske är för mycket begärt. Jag kunde lika gärna skriva "var en ordningssam person", inget användbart tips även om det vore till stor nytta om man kunde bli det bara sådär. Men att i alla fall se till att ha koll på var de viktigaste sakerna finns är väldigt hjälpsamt. Det vill säga nappen, eventuell snuttefilt/nalle, vatten, mat/snacks. I andra hand kommer pass och boardingkort ;) Lättast genom att på förhand tänka ut en specifik plats där man förvarar detta.

6. Pacak rätt och tätt
I och med att trycket sjunker uppe i luften kommer saker och ting att tryckas ut ur alla "instängda" utrymmen som inte är helt stängda.

Luft kommer att tryckas ut ur alla nappflaskor, om de innehåller något mer än luft är det jätteviktigt att de förvaras stående, för annars kommer vätskeinnehållet i stället att tryckas ut - även om man har lock på!

Luft kommer att tryckas ut ut öppnade vällingpaket och dra med sig en massa vällingdamm. Således förvaras öppnade vällingpaket lämpligen i tätslutande plastpåse.

Överlev flygresan


7. Rätt klädd
Flygresor innebär stora omväxlingar i både temperatur och tempo. Man blir lätt för varm när man trängs i kön till passkontrollen och kånkar på väskor, jackor och barn. Ibland behöver man köa eller åka buss i kyligt ute-väder på väg till flygplanet. På själva flygresan kan det vara både varmt och kallt, ofta blåser det från ventilation och i och med att man sitter still behöver man klä sig annorlunda.

Ett hett tips är därför att klä sig i många lager, som kan tas av och på efter behov och på de kroppsdelar där det behövs. Barn är sämre på att kompensera både för värme och kyla och sämre på att fördela värmen i kroppen så det är alltså ännu viktigare för dem med anpassningsbar klädsel. Att dessutom ha en filt nära till hands gör det ännu lättare att hålla en jämn temperatur.

Ett annat tips är att använda strumpbyxor i stället för strumpor, tröjor man inbyggd luva i stället för en lös mössa och så vidare för att minimera risken att saker och ting tappas och kommer bort.

8. Akta öronen
Alla har uppenbarligen inte så kännsliga öron som jag har och Ronja påverkades inte märkbart av varken lyftning eller landning. Med det sagt är barn generellt kännsligare för tryckskillnaderna än vuxna eftersom de har trängre örontrumpeter.

Att få ett barn som inte förstår konceptet med att tryckutjämna mellanörat att ändå göra det är inte helt lätt. Bästa sättet är att få dem att aktivera svalget genom att suga/svälja. Bäst är att dricka ur nappflaska eller amma beroende på vad som passar bäst. Näst bäst är att suga på napp. Att äta något kan också hjälpa, eller för lite större barn att tugga tuggummi.

Det finns öronproppar som säljs under förespegling att de är tryckutjämnande, men det finns ingen evidens för att de fungerar.

9. Våtservetter
Något jag verkligen hade önskat att jag haft med mig (och lättillgänglig) under flygresan är våtservetter! Små fingrar har en tendens att vilja pilla i alla skrymslen och vrår. Det hade varit bra att kunna torka av och göra rent lite på fönsterkarmen, det nedfällbara bordet och runt sätet innan dess.

10. Mätt och glad
Att hålla barnet mätt, utvilat och med torr blöja kan låta självklart, men vad man ofta glömmer är att ett barn i en ny miljö har större omsorgsbehov än vanligt. Påfrestningen av allt nytt som händer runt omkring gör att barn inte längre klarar av lika mycket som de brukar göra hemma. För Ronja innebar det framför allt att hon blev extra "mammig" och behövde bäras i famnen och sitta i knät mer än vanligt. För större barn kan det vara att de behöver påminnas om att gå på toaletten trots att de vanligtvis kommer ihåg det själva eller att de inte kan hålla reda på sina leksaker trots att de brukar klara det själva.

Det vanliga avståndet mellan måltiderna och sovstunderna kan också bli för långt i en ny miljö, så tänk på att lägga in extra möjligheter till mellanmål och vila.

Flyga, resa, semester, barn, mamma, pappa, förälder, tips, råd

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

I min BB-väska

Utomhusaktiviteter i issoleringstider

Träna tillsammans