Semestra med ettåring

Första dagen på jobbet idag efter semestern. Vi har varit på Åland på en fantastisk familjesemester med utökad familj. Jag vill dela med mig av vad som funkade bra och vad vi borde ha gjort annorlunda. Resan har inneburit bil, båt, museer, utomhusutflykter, bad, stuga och vandrarhem så om du planerar någon form av resa är jag säker på att du kan få lite tips!

Läs också:

Planering

Rätt sällskap:
Om man ska resa med barn ska man se till att resa med någon som uppskattar att umgås med barnet. Med mormor och morfar som inte har något emot att Ronja är uppe och busar tidigt på morgonen, som bara tycker att det är roligt att mata henne och inte bryr sig om att hon begränsar valmöjligheten av aktiviteter så funkade det jättebra. Med vänner som vill se och göra mycket, ta sig snabbt från plats till plats och tycker att packning och barnvagn är i vägen hade det nog inte varit lika roligt.


Räkna med barnslighet:
En resa innebär många nya intryck i kombination med brist på välkända platser och företeelser. Om det samtidigt är varmt, man åker bil långt och äter på annorlunda tider ökar påfrestningen på barnet ännu mer. Det gör att barn har en tendens att "gå tillbaka i utvecklingen" litegrann under en resa. Ronja behövde till exempel sova middag två gånger om dagen den här veckan, trots att hon sovit en gång om dagen i en månad hemma. Om man räknar med att barnet behöver extra omsorg och planerar för det redan från början så slipper man bli besviken för att barnet inte klarar av sådant man tycker att hen borde.

Lagom mycket:
Vi lyckades med en bra balans mellan resa, sevärdheter, utflykter, lugna stunder tillsammans och egentid. Tänk på att allt tar längre tid än man tror och att man behöver pauser. Även för oss vuxna blir det mycket nya intryck under en resa och även sådant som att hitta någonstans att äta, packa inför dagens utflykt och hänga upp blöta badkläder tar tid och energi.

Rätt aktiviteter:
Det gäller också att hitta rätt aktiviteter. Det är inte nödvändigtvis "barnaktiviteter" som är bäst för barn, särskilt inte när de är så här små. Alla aktiviteter som går att pausa ifrån, där man har tid att ge barnet den uppmärksam det behöver och där barnet inte behöver sitta still och vara tyst är bra barnaktiviteter! Vi var på flera museum vilket fungerade utmärkt. Bada, utforska stan och sevärdheter där man kan gå omkring fritt är andra tips. Men undvik guidade turer. Skrikande barn som överröstar guiden gör ingen glad.

Packning

Resebarnstol:
Inför resan köpte vi en resebarnstol, alltså en sele i tyg som man kan sätta på vilken stol som helst så att barnet sitter fast som i en barnstol vid måltider. Den har varit fantastiskt användbar och kan varmt rekommenderas! Många matställen och boenden har visserligen barnstolar att låna, men ibland finns det inte och har man med sig en egen så har man eliminerat en sak att tänka på.

Reseapotek:
Jag insåg att jag sakna både hydrokortisonsalva till ilskna soleksem eller andra utslag och alvedon i "barn-format". Som tur var behövdes inte detta under resan, men jag ska definitivt se till att uppdatera vår medicinväska till nästa resa. Man vill ju inte stå där utan när det väl behövs.

Extra extrakläder:
Jag brukar få höra att jag packar alldeles för många uppsättningar kläder. Det kanske var sant innan jag hade barn. Den här gången räckte inte ens mina kläder till. Efter allt kladd, spill och krypande på marken hade jag till slut inget rent att ta på mig. Ronjas rena kläder tog också slut, men det löste jag genom att köpa nya ^^ Alltså: packa extra extrakläder! Både till dig själv och barnet!

Klara resan

Sov i bilen:
Detta var något som vi inte lyckades så bra med men försök om möjligt få barnet att sova i bilen (eller på bussen/flyget). Det får tiden att gå och minskar risken för åksjuka. Planera in bilfärder under barnets vanliga sovtider. Ha napp, nalle och vaggvisor redo. På färja, tåg eller andra färdsätt där man kan röra sig mer fritt är det däremot bra att passa på att vara vaken och aktiv. Även den förälder som inte kör kan passa på att ta igen lite sömn i bilen.

Underhållning:
Packa rejält med saker för att hålla barnet sysselsatt i bilen. Böcker, leksaker, gosedjur. En läsplatta eller mobiltelefon att titta på lämpligt barnprogram på - Ronjas favorit är så klart Peppa Pig :) Jag packade dessutom några "upptäckarpaket" med saker som Ronja inte hade sett innan. En urdiskad plastburk med sugrör, muffinsformar, färgglada gummiband och en disksvamp. En gammal plånbok med diverse utgångna kort och rabattkuponger. Ett tygfodral med ett halsband, en gelhandvärmare och några tejprullar. De tre paketen häll henne sysselsatt ett bra tag när hon hade tröttnat på sina vanliga leksaker.

Var beredd på åksjuka:
Ronja har aldrig varit åksjuk förr men den här gången kräktes hon i bilen redan innan första stoppet. Jag var helt oförberedd, men önskar i efterhand att jag haft någon sorts överdrag på bilbarnstolen och en handduk till hands i baksätet (i stället för att behöva stanna och gräva fram en i bagaget). Som tur var kräktes inte Ronja mer än en gång, men jag fick annars tipset av mamma att låta åksjuka barn resa med haklapp på. Att barnet aldrig blivit åksjukt innan är alltså ingen garanti för att det inte blir det nu.

För dig själv

Mattifierande solkräm:
Det tas jättemycket foton på semestern, som man sedan tittar tillbaka på och visar upp för andra. Därför är det klart att man vill se bra ut! Tyvärr kan det vara svårt eller omöjligt att hinna sminka sig när man ska packa ihop och hinna med en färja, klä på sig innan barnet klättrar upp för trappan och slår ihjäl sig eller få i alla frukost innan dagens aktiviteter börjar. Men en mattifierande solkräm, alltså en solkräm med matt finish som man inte ser kladdig ut av, hinner man ofta smörja in sig i ansiktet med ungefär samtidigt som man slänger på sig lite deodorant. På det sättet blir man inte solbränd i ansiktet, ser fräsch ut i ansiktet hela dagen även om man inte är sminkad och om det blir lite ojämnt eller smetas ut lite så syns inte det eftersom det inte är något pigmenterat.

Färgkoordinera kläderna:
På samma sätt som sminkningen sällan prioriteras under en resa har man ofta inte tid att fundera ut en klädensemble. Något jag gjorde den här resan som jag är supernöjd med är att jag färgkoordinerade mina kläder. Jag tog helt enkelt bara med mig sådant som passade ihop! Svarta skor, svart handväska. Rosa byxor, rosa större strandväska och rosa kofta. Svartvita, svarta, vita och gråa överdelar. På det sättet kan det inte gå fel och det gjorde det inte heller ;)

För barnet

Sänk kraven:
Barnet har ingen glädje av att man lyckas pricka av allt man satt upp på att-göra-listan. Det gör desto större skillnad om man är lugn, närvarande och positivt inställd. Morgonen vi skulle åka från Stockholm fick vi till exempel en liten stund över och jag tyckte att det skulle vara roligt att besöka en lekplats som vi passerat kvällen innan eftersom den sett så häftig ut med konstfulla lampor och en rutschkana i form av en drake. På väg dit ville Ronja gå "själv" (hålla i båda händerna), vilket så klart alltid tar en evighet, och sedan fastnade hon vid några sandleksaker som någon av oklar anledning buntbandat fast i ett staket. Det slutade med att vi aldrig han fram till lekplatsen, trots att vi var så nära att jag såg den. Men Ronja hade fått som hon ville en stund. Hon var nöjd och hon hade nog inte blivit gladare om jag lyft upp henne och tvingat med henne till en lekplats som hon inte hade någon längtan efter.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

I min BB-väska

Utomhusaktiviteter i issoleringstider

Träna tillsammans