Checklistor barnsäkerhet

Idag har Jimmy satt upp en trappgrind! I och med att Ronja börjat "krypa" hon ligger på mage och drar sig fram med händerna - snabbare och snabbare nu så har vi fått börja göra i ordning för att kunna ha en liten varelse som tar sig fram för egen maskin här hemma. Förra helgen satte vi petskydd i alla eluttag, allt giftigt är undanplockat sedan länga och så idag kom trappgrinden som vi hade beställt. Jimmy satte genast upp den och Ronja tycker att den är jätterolig :)

Barn, förälder, mamma, säkerhet, checklista


Vi har fått både en och två barnsäkerhetsbrochyrer och jag var på en säkerhetsföreläsning på BVC. Där får man veta att man reda på precis hur mycket som helst som behöver åtgärdas! Verkligen en massa saker som jag verkligen aldrig haft en tanke på. Man bör till exempel ha lås på toalettstolen för att barnet inta ska klättra i och drunkna, man bör ta bort allt som innehåller batterier eftersom barnet annars kan pilla ur dem och äta upp dem och man bör absolut inte låta barnet leka med någonting som inte är framtaget för att vara en leksak...

Ju mer jag tänker på det, desto mer orimligt tycker jag att det verkar. Jag vill liksom inte leva i en madrasserad cell tills Ronja blir 18 år. Jag litar hellre på mitt sunda förnuft när jag "säkerhetsfixar". Dessutom behöver man ju alltid ha lite koll på henne, för hur man än förberedes så kommer hon nog alltid att lyckas hitta på något man inte har tänkt på, helt säkert blir det aldrig.

Jag tycker faktiskt att det är lite onödigt av BVC att lämna ut listor som ser ut som de gör. Ingen förälder vill så klart att barnet ska råka ut för något farligt! Man oroar sig tillräckligt som det är med alla berättelser på nätet om allt som kan gå fel, alla "välmenande" råd från diverse arbetskamrater, bekanta och folk man möter på spårvagnen. När BVC också kommer med domedags-checklistor är det jättelätt att antingen bli så trött på alltihop att man stänger av och struntar i det eller slaviskt följa allt och få en omständig, dyr och tråkig vardag.

Jag försöker hitta en balanserad väg mellan dessa ytterligheter, där Ronja är skyddad från fara, men det fortfarande går att leva. Jag har skrivit tre lite mer hanterbara checklistor: en för nyföddhetsperioden, en för när barnet börjar krypa och en för när barnet börjar gå.

Barn, förälder, mamma, säkerhet, checklista

Barn, förälder, mamma, säkerhet, checklista

Barn, förälder, mamma, säkerhet, checklista


De flesta av sakerna på "kryper-listan" har vi fixat nu, men några är kvar. Nästa helg är det dags att sätta fast möbler i väggarna och lådspärrar på lådorna!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

I min BB-väska

Utomhusaktiviteter i issoleringstider

Träna tillsammans