7 tips om att börja jobba igen efter föräldraledigheten

Nu har jag jobbat min första månad sedan Ronja föddes. Det har gått jättebra. Jag är jättenöjd med att jobba, Jimmy är jättenöjd med att vara hemma och Ronja verkar nöjd i största allmänhet. Jag har inte bara börjat jobba efter en föräldraledighet utan dessutom börjat på en ny arbetsplats. Allt nytt har tagit på krafterna och jag har inte prioriterat att skriva något i bloggen, men nu börjar jag komma in i det hela så förhoppningsvis blir det annorlunda framöver. Jag börjar min lilla "nystart" med några tips angående att börja jobba efter en föräldraledighet.

mamma, förälder, jobb, livet, föräldraledig



1. Tro inte att du hinner med något annat

Jag har valt ett jobb med bra arbetstider och förhållandevis låg arbetsbelastning. Jag är ändå helt slut när jag kommer hem. Åtminstonne i början behöver man välja bort eller dra ner på andra åtaganden och engagemang. Och inse att det inte behöver vara städat överallt hela tiden. Precis som alla andra omställningar tar det på krafterna att gå från att vara mamma på heltid till att börja jobba. Så småningom kommer man in i en rytm där vardagen känns igen och då orkar man också göra lite mer av allt det andra man vill göra. Men låt det ta tid, känn efter och stressa inte.


2. Gör inte både och

Det är så lätt att känna att man borde ägna all tid man är hemma till barnet eftersom man bara har några timmar. Det får man så klart göra. Men man behöver få vila också. Jag orkar i alla fall inte jobba hela dagen och sedan ta hand om ett litet energiknippe till dotter hela eftermiddagen/kvällen, även om jag vill. Det går inte. Och jag har definitivt inte lika mycket tålamod på nätterna som jag hade när jag var hemma på dagen.

3. Ha inte dåligt samvete

Ytterligare en punkt på samma tema, men det här är jätteviktigt! Och svårt. Nu har det blivit bättre, men i början hade jag jättemycket dåligt samvete. När jag var på jobbet hade jag dåligt samvete för att jag inte var med Ronja, och samtidigt hade jag dåligt samvete för att jag tänkte på Ronja i stället för att fokusera på jobbet. När jag var hemma var jag helt slut efter jobbet och hade dåligt samvete för att jag inte orkade leka med Ronja mer än jag gjorde. Som ni förstår så gick det helt enkelt inte att göra rätt enligt den måttstocken och en sådan måttstock kan man inte gå efter.

4. Ha en övergångsperiod

Vi gjorde så att Jimmy tog semester sista veckan på min föräldraledighet, innan han började sin. På så sätt fick vi en hel vecka tillsammans. Det finns så klart andra sätt att lösa det praktiskt, men att få vara hemma tillsammans ett tag var jättevärdefullt för oss. Både för att vi fick tid för lite familjemys och för att vi lite gradvis kunde gå över från en rutin till en annan.

5. Ha realistiska förväntningar på varandra

Prata om vem som ska ta ansvar för vad. Vem får sova när? Vem ska gå upp på natten? Vem ska packa ner nappar och blöjor? Det gäller också alla andra saker som behöver tas ansvar för i ett hem. Vem ska se till att det finns mat i kylskåpet? Vem ska se till att tvätt blir tvättad, soppåsar utburna och post inhämtad? Bästa sättet att förebygga konflikter är att bestämma i förväg hur man vill ha det. Tips i tipset: att göra varsin sak är mycket lättare än att göra 50% var av allt.

6. Var flexibel

Det har hänt ett antal gånger att vi föräldrar bestämt oss för att ta hand om Ronja varsin eftermiddag och få "ledigt" den andra. Det är bara det att Ronja har dagar då hon inte släpper mig med blicken när jag kommer hem och börjar gallskrika så fort jag går ut ur rummet. Och sedan har hon dagar när hon inte bryr sig över huvud taget. Då kan man inte vara så rigid i sin planering utan behöver kunna byta spår och tänka om.

7. Släpp kontrollen över vad som händer hemma

Bara för att jag gjorde saker på ett visst sätt betyder det inte att Jimmy måste göra just så. Man får så klart dela med sig av tips, men man kan inte kräva att de följs. Det är varken möjligt eller önskvärt att den ena föräldern helt ersätter den andra. Båda är fullvärdiga föräldrar, med varsin unik relation till barnet. Den som är hemma måste få utrymme att skapa sina egna vanor tillsammans med barnet och själv välja vad han eller hon tycker är viktigt och inte. Självklart finns det vissa saker måste göras och som måste göras på ett visst sätt, men de är inte så många som man kanske tror.

mamma, förälder, jobb, livet, föräldraledig

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

I min BB-väska

Utomhusaktiviteter i issoleringstider

Träna tillsammans