Julklappstips

Första advent och tre veckor till julafton - dags att börja med både julstök och införskaffande av julklappar. Jag har sett hur mycket söta kläder, roliga leksaker och fina böcker som helst som jag skulle vilja köpa till Ronja. Men jag försöker lägga band på mig, hon är ju för liten för att uppskatta det ändå. Har inte kunnat låta bli att köpa lite kläder. Hon måste ju ha något att ha på sig på julafton! Och någonting måste man ju få köpa, även om det bara är för min egen skull. Hennes första jul är trots allt bara en gång.

Barn under ett år behöver absolut inte presenter. Ger man dem något så är det framför allt deras föräldrar som blir glada (eller inte glada). Men om du har någon liten i din närhet som du vill ge en julklapp och har idétorka så har jag några tips.

Böcker

Än så länge är det mest fascinerande med de böcker vi har att de går att öppna, stänga och bläddra i. Men Ronja börjar bli så gammal att man snart kan sitta ner med henne och "läsa" en pekbok och det kommer bli jättekul!

Knacka på! och Hitta på! är två underbara böcker som jag kommer ihåg från när jag var liten och som håller än.

Böckerna om Max är en annan uppsättningn klassiker. Vi har Max bollMax nalle och Max dokvagn.

Olika förlag ger ut fina böcker med väl genomtänkt representation av barn och vuxna med olika utseende och kön. Några favoriter är Leka inneLeka uteTitta skogen och Titta havet.

Kläder

Det finns hur mycket fina kläder som helst. Men det är svårt med barnkläder! Eftersom storleken bara anges i längd och man inte kan prova i affären (ens om man har barnet med sig) så har det hänt både en och två gånger att jag kommer hem med läder som Ronja över huvud taget inte får plats i. Det slutar ofta med att jag får köpa en storlek större och vika upp ärmar och ben. Ska man ge bort kläder i julklapp är just att välja en eller två storlekar större än barnet har ett hett tips. Likaså att låta lappar sitta kvar och spara kvittot så att det går att byta om det inte passar.

Jag är svag för mjuka varma ullkläder, har de dessutom ett fint mönster är det så klart extra oemotståndliga. Jag har till exempel gått och kännt på dessa byxor och tröja från Polarn och pyret ett par gånger.

Mitt favoritmärke på babykläder är annars Kappahls babyklädesmärke Newbie. De har alltid en massa fint!

Leksaker

Grejen med barn under ett år är att allt de får att leka med är en leksak. Åh, en tom plastflaska! Åh, en pappaerstuss! Åh, ett löv! Allt är lika roligt. Nästan. Det finns framför allt två saker som får Ronja att fastna för e leksak framför andra. Det ena är att den har klara starka färger. Det andra är att den har flera olika delar som skiljer sig från varandra i material, form eller konsistens.

Den här flamingon är till exempel en favorit med sin mjuka näbb, tjocka fasta kropp, smala rörliga ben och prassliga fötter.

Andra bra leksaker är de man kan använda till allt, som mjuka byggklossar eller mjuka bollar.

jul, leksaker, böcker, kläder, present, barn

Till någon annan

Så här i juletid kan det vara värt att skänka en tanke - eller kanske mer än en tanke - till utsatta barn i vårt samhälle. Många välgörenhetsorganisationer förmedlar julklappar eller julkassar till behövande. I Göteborg finns bland annat Göteborgs stadsmission och  Stiftelsen Bättre Göteborg. På många andra platser i landet vet jag att Svenska kyrkan annordnar julklappsinsamlingar.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

I min BB-väska

Utomhusaktiviteter i issoleringstider

Träna tillsammans