Mycket nytt

 


Inte så konstigt att det blivit mycket nytt då det gått snart ett år sedan jag skrev senast :P Men mycket nytt har hänt det senaste.

- J har börjat jobba efter föräldraledigheten. På ett nytt jobb.
- Båda barnen har börjat förskolan.
- Jag fortsätter min utbildningstjänst och har precis fått ett jobb i stan (yes! slipper pendla!) efter jag är klar med den.

Det har varit lite påfrestande. Jag visste ju att tiden när båda börjar jobba är tuff för så var det även förra gången. Innan dess var ju J hemma och fixade allt. Jag kunde handla på väg hem utan att behöva tänka på att hämta från förskolan - han var ju hemma. Jag behövde inte VAB:a - han var ju hemma. Och så vidare.

Jag har i alla fall några förslag på lösningar och sådant som underlättar den här övergången.


Prata om VAB i förväg:

Efter de första veckornas bråk om vem som hade minst behov av att vara på jobbet just den dagen har vi helt enkelt gjort ett VAB-schema. Dessutom världens enklaste schema. Udda veckor är J VAB-ansvarig, jämna veckor är jag VAB-ansvarig. Inget tjafs. Skulle det vara något jätteviktigt får man så klart byta.


Jobba mindre:

Det är lite kontroversiellt att gå ner i tid. Främst för att det kostar mer än vad som syns i lönekuvertet. Utebliven ökning av pension, minskad sjukpenningsgrundande inkomst och allt det där som man verkligen borde kolla upp men kanske inte alltid orkar. Jag tänker att det är en relativt kort tid i livet och att har man möjlighet så gör man klokt i att jobba lite mindre just denna period.

Förra gången (när R började förskolan) var jag hemma varje måndag och J varje fedag (jag kompade mot kväll/helg-jobb, han jobbade 80%). Det var en bra lösning för oss. Den här gången jobbar jag 80% och är ledig två eftermiddagar i veckan, J har inte haft möjlighet att ta ledigt. Det är en nästan lika bra lösning.

Det ger både barnen lite mer tid för återhämtning från förskolan och mig lite tid att tänka ut en middag, tvätta och gå ut med återvinningen så att jag inte behöver stressa fullt lika mycket med det utan hinner umgås lite med barnen på kvällarna.

Gå bara inte i fällan att tro att du nu har all tid i världen och planera allt för utmanande utflykter eller avancerade egna läroplaner. Då blir ni bara ännu mer utmattade. Men en sväng i skogen eller ett besök på biblioteket en ledig eftermiddag är förståss inte fel.


Lägg mer tid hemma:

Jag har haft flera åtaganden som jag insett inte är värda min tid just nu. Vissa saker avslutar man med ett samtal, vissa kanske tar flera månader att avsluta. Men se över vad som är viktigt och relevant i ditt liv just nu. Bestäm dig. Och ta tag i saken.

Men sluta inte med allt! Man behöver ha intressen, fritidsaktiviteter, vänner och nätvärk kvar utanför hemmet för att känna mig som en hel människa.


Plannera mera:

Matsedel. Vilkan film ni ska se på fredag. Vem som hämtar och lämnar vilka dagar. Allt annat som inte får glömmas bort.

Jag har sedan länge plannerat mer eller mindre noga i en allmanacka som gradvis övergått i en så kallad bullet journal. Som senaste tillskott i vår planeringsarsenal har vi en gemensamm whiteboardtavla. Det låter hemskt tråkigt, men faktm är att åtminstonne jag blir lugnare av att ha vissa beslut avklarade och vissa saker klargjorda. Och det går ju alltid att ändra om det skulle vara så.

Däremot har jag aldrig fastnat för kalender i mobilen eller google. Alla ni som använder det: vad är grejen?


Kärlek:

Flummigt men viktigt. Ni vill alla samma sak, att alla i familjen ska må bra och livet ska fungera så smidigt som möjligt. Utgå från att alla gör så gott de kan efter sina förutsättningar och försök hjälpas åt. Är barnen omöjliga och beter sig som själviska monster - fråga dig vilka behov de signalerar att de behöver få tillfredställda och hur de kan tillfredsställas på ett sätt som funkar.

Bli du själ arg och frustrerad på barnen (ibland helt befogat!) - fråga dig vad det är du har för behov just nu och hur de kan tillfredsställas på ett bättre sätt.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

I min BB-väska

Träna tillsammans

Utomhusaktiviteter i issoleringstider