R som i Ronja

Nu hittar Ronja "R som i Ronja" överallt och det är så roligt att se! Redan för ett pat månader sedan kunde hon känna igen R:et i vårt träalfabet om hon fick ett begränsat antal träbokstäver att välja på. Men det är en ganska speciell kloss - gul med röda rosor på - så det var svårt att veta om hon verkligen lärt sig formen R eller bara kände igen just den. Nu hittar hon R på skyltar, i böcker och tidningar som hon aldrig sett förr så dt är ingen tvekan om att hon kan den!



Inga andra bokstäver har börjat komma, däremot känner hon då och då igen flera siffror, även om det långt ifrån alltid blir rätt. Jg har börjat försöka med I som i Idun som nästa bokstav.

Jag har läst på flera ställen att den "bästa" ordningen för ett barn att lära sig bokstäver är:
1. Initialen i ens eget namn.
2. Initialen i alla familjemedlemmars namn.
3. Övriga bokstäver i ens eget namn.
4. De vanligast förekommande bokstäverna i språket.
5. Alla som är kvar.

Jag tror knappast att någon annan ordning vore fel, men jag håller med om att den här ordningen känns mest lockande, användbar och logisk. Att det finns ett alfabet och en inbrdes ordning mellan bokstäverna finns det gott om tid att lära sig sedan. Man kan ju både läsa och skriva utan att känna till den.

Vad gäller Idun har jag precis börjat försöka lära henne babytecken. Med "facit" i hand efter att ha använt babytecken var det användbart i många situationer och helt klart värt det, men inte så användbart som många andra vittnar om. Framför allt var det en hjälp för oss att skilja mellan olika ord som låter likartade när hon började tala. Vet inte hur många nätter jag vaknade och omöjligt kunde höra om hon bad efter "vatten" eller "nappen" men räddades av att hon samtidigt gjorde tecknet för endera av dem. Nu talar hon så pass tydligt och har förmågan att förklara med andra ord om det skulle behövas, så tecknandet har dött ut helt.

Men eftersom att titta på Ronja är det absolut roligaste Idun vet så tänkte jag att "R" för Ronja skulle vara ett bra tecken för henne att lära sig. Tills jag kollade upp det och såg vilket svårt tecken det var... Så nu funderar jag på vad jag ska kunna hitta för tecken för Ronja. Förslag?



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

I min BB-väska

Träna tillsammans

Utomhusaktiviteter i issoleringstider