Kärlek och sex

Glad alla hjärtans dag!

Även om kärlek är mycket mer än sex så är det sex jag kommer att skriva om idag. Det finns en vitt spridd föreställning om att barn gör att man inte kan ha sex och att man mer eller mindre måste lägga ner sin parrelation under några år. Och naturligtvis förändras relationen mycket när man får barn, men det måste inte vara till det sämre. Det var i och med graviditeten och det stundande barnet som vi bestämde oss för att gifta oss och ta vår relation på allvar. Nu är det på något sätt inte bara oss det gäller längre, inte ens bara Ronja, utan hela våran familj.

Jag har inga råd om hur ofta man ska ha sex, i vilka ställningar eller vad man ska ha på sig innan, under tiden och efteråt. Men jag har ett konkret råd som har gjort hela skillnaden för oss:

Stäm av med varandra varje dag hur ni känner angående sex.

Fråga, helt enkelt. Och berätta ärligt hur du själv känner.
- Ja, jag längtar efter sex!
- Nej, det finns tusen saker jag hellre skulle göra idag.
- Jag är ok med sex, jag är ok utan.
- Jag hade gärna haft sex idag, men den här bokföringen skulle ha varit inskickad till länstyrelsen i torsdags...

Vill ni båda? Bra, nu vet ni! Nu kan ni tillsammans jobba på att skapa ett tillfälle för det.

Vill ingen av er? Skönt att veta att din partner inte går och förväntar sig något som inte blir av utan att ni båda är på samma humör.

Vill den ena men inte den andra? Så kommer det att vara ibland, kanske till och med ofta. Är det något speciellt som saknas för den av er som inte vill? Hen kanske behöver sovmorgon imorgon? Aldrig mot löfte om sex, utan för att man tillsammans ser till att ge varandra vad man behöver.

Som nästa steg på temat kommunikation kan man också passa på nån gång då och då att prata på djupet om vad man förväntar sig av sin relation, både vad gäller sex, kärlek, föräldraskap och livet i stort. Vet man den typen av saker om varandra så är det är mycket lättare att bli lyckliga tillsammans.


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

I min BB-väska

Utomhusaktiviteter i issoleringstider

Träna tillsammans