Färg och skapande

Jag tycker att det är jätteviktigt att Ronja får utforska olika material och det har jag tyckt från början. Hon har fått kladda med maten obehindrat så ofta jag haft ork att städa upp. Hon har fått prassla med löv, riva sönder papper och prova mina krämer. Hon har fått vara med och känna på olika ingredienser i köket, växter i naturen och redskap i städskåpet.

I början är det just känna och utforska som är grejen. Men efterhand övergår det till att kunna forma och förändra omvärlden. Från att kladda med maten till att äta. Och från att äta allt till att pilla bort det man inte vill ha och plocka i sig de godaste bitarna. Från att känna på saker till att ordna dem i mönster, högar. Och från att göra mönster till att faktiskt gestalta, göra bilder.

Det där sista steget har Ronja inte tagit än. Hon målar bara "kludd". Men hon tycker att det är fantastiskt roligt. För att underhålla den skaparglädjen och för att slippa vänta på att hon blir stor nog för "riktig" färg vill jag dela med mig av några tips som vi har använt oss av:

1. Tejpa fast papper med papperstejp och använd oömt underlag (här vaxduk där krita går bort med varmt vatten).




2. Måla med vatten. En vanlig pensel på en kartongbit. Eller en speciell målarduk designad för ändamålet. Torkar igen, helt giftfritt och inte så farligt om det skulle komma på lite fel ställe.



3. Karamellfärg i yoghurt. I badkaret för en extra enkel, lätt att tvätta bort, historia. Kul, kreativt, gör inget om man "råkar" äta. (Säger "råkar" eftersom Ronja brukar doppa nappen i yoghurten med flit.)



4. Att gräva i sand, plocka med stenar, bygga med duplo eller organisera om i mammas kökslådor är också en form av skapande.



Nu har vi just introducerat vattenfärg. Hon är stormförtjust, men försöker som förvätat dricka upp färgvattnet och äta pappret då och då så man får vakta noga. Det tog också ett tag innan hon greppade trestegsprincipen att penseln ska doppas först i vattnet, sedan i färgen och till sist på pappret i just den ordningen. Tushpennor, moddellera, glitter och lim väntar vi fortfarande med. Men jag är så otålig och har så många idéer för skapande och pyssel framöver.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

I min BB-väska

Utomhusaktiviteter i issoleringstider

Träna tillsammans