Bärsjal vs bärsele

Vi började använda en bärsele när Ronja var knappt 2 månader och bärsjal när hon var knappt 3 månader. Nu är hon drygt ett och ett halvt år och jag orkar inte bära henne i någondera längre, men Jimmy bär henne fortfarande vid enstaka tillfällen i bärselen. Eftersom det finns starka förespråkare för båda varianterna och vi har använt båda utan att egentligen kunna bestämma oss för att det ena är bättre än det andra tänkte jag dela med mig av en jämförelse.

bärsjal, bärsele, mamma, pappa, barn, baby, förälder

Vad är det?

bärsjal, bärsele, mamma, pappa, barn, baby, förälder
En bärsele är en sele som man sätter runt sin egen överkropp med plats för barnet att sitta "utanpå". Det finns många olika varianter, de flesta går att vända så att man kan bära barnet antingen med ansiktet mot sig eller från sig, några går att vända så att man kan bära barnet både på sin magsida och sin ryggsida. Eftersom vi har ganska olika kroppsstorlek valde vi en som gick att justera mycket i höjd och bredd.

En bärsjal däremot har i stort sätt oändliga variationsmöjligheter. Den består av ett långsmalt stycke vävt tyg som man lindar om sig själv och barnet och knyter så att man får en bra bärställning.
bärsjal, bärsele, mamma, pappa, barn, baby, förälder

För föräldern

Visst kan det ibland vara svårt att se vilket spänne som ska gå vart på bärselen, men det är ändå en lättare produkt att använda om man är osäker på hur man gör än en bärsele som ska lindas och knytas.

Det går snabbare att komma i och ur bärselen, medan bärsjalen är klart mer bekväm och skön att använda. Bärsjalen går att knyta så att det ger betydligt mer avlastning, medan bärselen är begränsad till sina axelremmar. Av den anledningen föredrog jag bärsjalen när jag skulle bära längre stunder, men bärselen när det bara var ett kortare ärende.

Jag hade i stort sett lika begränsad rörelseförmåga med båda alternativen, men med bärsjalen var det armrörelserna som var mest begränsade medan det med bärselen var svårare att böja sig ner.

För barnet

I en bärsele sitter barnet i en mer stel och rigid konstruktion, medan bärsjalen är mjukare och mer följsam. Bärselen ger av den anledningen ett bättre stöd för nacken, men jag upplevde att jag ändå var tvungen att hålla Ronjas huvud med ena handen, både i selen och sjalen, tills hon höll huvudet själv.

I bärsjalen kan man variera barnets ställning mer och det är lättare att få en mer naturlig position för benen än i bärselen. I bärsjalen sitter barnet närmare den vuxnes kropp vilket brukar kännas tryggare. Ronja "gick med på" att sitta i bärsjalen betydligt längre stunder än i bärselen.

Ronja är född på våren och under sommaren när vi var ute mycket blev det väldigt varmt i bärsjalen, medan bärselen var mycket luftigare och svalare.

Kultur

Medan en bärsele "bara" är ett verktyg är en bärsjal omgiven av en hel del mer sammanhang. Till att börja med finns de i en uppsjö av vackra mönster och färger. Jag tyckte dessutom att det var ganska roligt att kolla på youtube efter olika sätt att knyta, prova nytt och lära mig vad som funkade för oss.

Det finns ett helt community som sysslar med bärsjalar och där ryms även andra idéer om både barnuppfostran och livet i stort. Det kan vara ett sätt att få vänner, eller ett sätt att få ovälkomna kommentarer när man vill bli lämnad ifred, beroende på hur man ser det.

Priset

En bra bärsele kostar runt 1000 kronor. Vi var och provade olika varianter i en barntillbehörsbutik och köpte sedan på nätet där det var något billigare.

En bärsjal kostar från 1000 till flera tusen kronor. Värt att tänka på är dock att bärsjalar har betydligt bättre andrahandsvärde och ofta kan säljas till nästan samma pris om man tar hand om dem väl.


bärsjal, bärsele, mamma, pappa, barn, baby, förälder


Barnvagn då?

För oss har bärsele eller bärsjal aldrig kunnat ersätta barnvagn, utan det har varit ett alternativ till att bära i famnen utan hjälpmedel. Men jag vet att det finns folk som föredrar att bära barnet på det här sättet så pass mycket att de väljer bort barnvagn helt.

I början, när jag bara gick på kortare utflykter, föredrog jag bärsjalen framför vagnen när det regnade eftersom jag då kunde hålla ett paraply i ena handen. Jag har gjort några "längre" utflykter och till och med åkt buss en gång med bärsjal, utan barnvagn, men jag kan inte rekommendera det. Dels tycker jag att det blir för tungt att bära länge på det sättet och dels för att det är svårt att samtidigt få med sig allt man behöver för att ta hand om barnet.

Däremot hade jag ofta med mig bärselen när jag var ute och gick med Ronja i vagnen. Om hon tröttnade och ville bli buren en stund var det lätt att göra det, men jag hade vagnen och kunde lägga henne ifrån mig lättare om jag behövde göra något annat.

Länkar

Bära Nära - youtubekanal med hur man knyter bärsjal och andra tips
Bärsjalar! - facebookgrupp med diskussion och annonser
Bärsjalar och bärselar säljes/bytes/köpes - facebookgrupp för både bärsjalar och bärselar



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

I min BB-väska

Utomhusaktiviteter i issoleringstider

Träna tillsammans